iPad i undervisningen – debat og videndeling 

Home Ressourcer Artikler

Artikler

Martin Wolsing skriver på ipadguide.dk:

Ny undersøgelse viser, at de elever, der har anvendt digitale lærebøger i matematik, får væsentlig bedre karakterer, end eleverne,der benytter traditionelle lærebøger

Skoleelever, der benytter iPads, får bedre karakterer. Ovenpå Apples nye satsning på digitale lærebøger, er der kommet fokus på, hvad de nye muligheder kan tilbyde. I USA har det kørt et pilotforsøg i et år, hvor nogle lever i mellemskolen, har benyttet en iPad-udgave af en matematik-lærebog fra forlaget Houghton Mifflin Harcourt. Det viste sig, at 78% af de elever der benyttede iPads fik bedømmelsen “Kompetent” eller “Udvidet” i faget, mens det samme kun var tilfældet for 58% af de elever, der brugt en traditionel lærebog.

I den første test fik eleverne med iPads en score, der var igennemsnit var 10 procentpoint bedre end dem uden iPads. I en test senere på skoleåret var forskellen vokset til hele 20 procentpoint.

Lærerne noterer, at de observerer øget motivation hos elever med iPads, såvel som en større grad af interaktivitet. Eleverne synes også, at iPaden er mere intuitiv og naturlig samt at den gør dem bedre i stand til at tage ansvaret for deres egen indlæring. Det sidste øger deres interesse og engagement.

Det skal noteres, at de lærebøger, der er testet i pilotprojektet, ikke er ebøger fra iBooks, men en serie af rigtige apps fra undervisningsgiganten Houghton Mifflin Harcourt. De er noget dyrere end Apples maksimale pris på 89 kr for lærebøger. Forlaget Houghton Mifflin Harcourt er dog en af Apples partnere, så det må forventes, at de også begynder at udgive deres digitale lærebøger gennem iBook Store.

De pågældende matematik-apps er desværre ikke tilgængelige i Danmark.

Skrevet af Martin Wolsing, 23/01 2012

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

14 − 10 =