iPad i undervisningen – debat og videndeling 

Home Diskussion Sådan er det gået siden iPads er blevet indført i skolen
formats

Sådan er det gået siden iPads er blevet indført i skolen

Published on 23. February 2014 by in Diskussion

Der har siden begyndelsen på Odder kommunes store satning på brug af iPad, været en stor bevågenhed omkring effekten af denne satsning. I forlængelse af dette har Mads Elkær skrevet denne artikel i Computerworld:iPad_Odder_Kommune

I godt to år har en gruppe svenske forskere fra Umeå-universitetet i Nordsverige fulgt brugen af iPads på Odder Kommunes 7 skoler, der tæller omkring 200 lærere og 2.000 elever.

Selv om forskningsprojektetstrækker sig over tre år, er forskningsleder, professor dr. Isa Jahnke ikke bleg for at løfte sløret for nogle af forskningsgruppens hidtidige observationer og konklusioner omkring kommuneskolernes brug af iPads, som lige så godt kunne være tablets fra enhver anden producent.

“Når vi taler om dybere læring, kan teknologi som tablets være en rigtig god hjælper,” forklarer Isa Jahnke og fortsætter:

“Det skyldes, at ikke alle børn er lige dygtige til at udtrykke sig selv på skrift. Her kan tablettens mediefunktion komme i spil, så eleverne kan præsentere på skrift, i videoer, i lyd,” fortæller hun til Computerworld.

Digital læring er anderledes
Den svenske professor bruger ofte udtrykket ‘digital didaktisk design’, når hun skal forklare om teknologiens rolleog indvirkning i klasselokalet og ikke mindst mellem ørerne på eleverne i Odder.Frit oversat betyder digital didaktisk design, at lærerne skal ses i en rolle som en designer, der skal designe sin undervisning mest optimalt, så elevernes læring via teknologi bliver så god som muligt.

Og her nytter det altså ikke bare at håbe på, at eleverne bliver bedre til at læse, fordi man sætter strøm til en bog.

“Hvis lærerne bruger tablets i eksisterende undervisningspraksis, er det ikke nødvendigvis godt. Derimod er elektronik rigtig godt, hvis eleverne skal udvikle sig som ‘prosumers’,” siger Isa Jahnke og forklarer, at prosumers er en sammentrækning af ordene ‘producent’ (på engelsk producer) og ‘forbruger’ (comsumer).

“Eleverne i Odder har været meget motiverede for at komme i gang med at bruge deres iPads”

At teknologien ligefrem kan hæve karaktergennemsnittet, tør hun ikke garantere.

“Når det kommer til karakterer, er der for mange variable til at sige noget præcis om det. Det drejer sig jo blandt andet om lærernes it-indsigt, lærernes forskellige digitale didaktiske design, elevernes humør, stemning i klasselokalet, den konkrete teknologi og meget mere,” siger Isa Jahnke.

Lærerens rolle ekstrem vigtig
I det digitale didaktiske design er det altså vigtigt, at lærerne forstår teknologien, og hvad den kan bruges til i undervisningen, hvis eleverne både skal lære pensum og ikke mindst ‘lære at lære’.

Læs videre i artiklen her

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 + nineteen =