iPad i undervisningen – debat og videndeling 

Home Artikler om iPads Pisa: iPad-elever klarer sig dårligere end deres kammerater???
formats

Pisa: iPad-elever klarer sig dårligere end deres kammerater???

Pisa: iPad-elever klarer sig dårligere end deres kammerater

Ja sådan skriver Thomas Klose Jensen på DR.dk som overskrift

I artiklen skriver han videre:

Pisa-undersøgelsen fra 2012 viser, at de skoleelever, der har adgang til en iPad, både i hjemmet og i skolen, får lavere karakterer end deres kammerater, der ikke har adgang til én.

Lige så interessant er det, at de elever, der har adgang til iPads i skolen, men som ikke bruger dem, også scorer højere end de aktive iPad-elever.

For Jeppe Bundsgaard, lektor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, er tallene meget interessante, da man ikke rigtig har nogen undersøgelse af, hvordan iPads bliver brugt i undervisningen på de danske skoler.

Læs også PISA: TV trækker ned – kunst trækker op

– Min pointe har været, at teknologien ikke alene gør nogen forskel i undervisningen. Men det gør den jo så – til det værre, siger han.

– Men det er ikke teknologien i sig selv, som gør det. Det handler om at skabe en progressiv undervisning, hvor lærerne vejleder mere end de formidler. Det er svært, men der kan teknologi hjælpe. Man kan ikke sige, at lærerne skal undervise med teknologier. De skal først og fremmest undervise godt og så inddrage teknologier. Det har mange steder lidt været målet, at de bare skulle bruge teknologien.

Læs også Pisa afslører slendrian blandt danske skoleelever

PISA-testenDen såkaldte PISA-test bliver afholdt hver tredje år, hvor 15-årige elever fraen rækkeskoler gennemfører en to timer lange prøve i læsning, matematik og naturfag. Bagefter svarer de på et spørgeskema om deres baggrund.I Danmark deltog 7.463 elever fra 339 skoler.

Resultatet af prøven bliver konverteret til en pointskala, som tager udgangspunkt i den første PISA-test fra 2000.

På verdensplan deltager 510.000 elever fra 65 lande.

En naturlig effekt

På Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet er lektor Morten Misfeldt enig med Jeppe Bundsgaard i, at tallene er interessante. Og til dels også i at forklaringen muligvis skal findes i introduceringen af iPads på skolerne.

– Det er lidt naturlovsagtigt, at når man laver meget om, så bliver det lidt dårligt i starten – uden at man skal lægge så meget i det. Det kan både være alvorligt, men det kan også bare være resultatet af en mindre ændring, hvor effekten forsvinder, siger han.

Begge påpeger også, at iPads flere steder bare er blevet rullet ind over skolerne – altså at politikere på både lokalt og nationalt plan har set det som prestigeprojekter at indføre iPads.

Læs også Bondo om PISA: Politikerne har fejlet

Hovedkulds implementering

– En af de skyldige er måske offentlighedens fokus på, at det er vigtigt, at der kommer it og teknologi ind i skolerne. Så siger man fra politisk side, at vi gør noget for skolerne, og så investerer man i iPads og forventer, at det kan løse de problemer der er, forklarer Jeppe Bundsgaard, og bakkes op af Morten Misfeldt, der beskriver det som en hovedkulds implementering flere steder.

Det er første gang, at brugen af tablets fremgår af Pisa-testen. Derfor er det ikke til at sige, om det går den rigtige vej med teknologien i de danske folkeskoler.

Læs resten af artiklen her

 

Men for en uge siden var overskriften på DR.dk:

DPU: PISA-undersøgelser er ubrugelige

Undersøgelserne er ensidige og tager fejl. Det mener en forsker og en lærerformand.

Den 26/11 skrev

De er lige til skraldespanden.

De såkaldte PISA-undersøgelser, der blandt andet bliver brugt til at vurdere 9. klasses-elevers potentialer for at komme videre i uddannelsessystemet.

Det fastslår en ny rapport fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet, der udkommer i dag.

Flere gennemfører ungdomsuddannelse

For rapporten dokumenterer, at de elever, som PISA-undersøgelserne ikke spår til at få succes på ungdomsuddannelserne, faktisk i høj grad gennemfører. Det siger professor og forfatter til undersøgelsen Peter Allerup.

– Knap 60 procent af den gruppe, der ikke spås de store muligheder i systemet gennemfører faktisk en ungdomsuddannelse. Og godt 26 procent af dem kommer gennem gymnasiet, siger han til DR Syd.

Lærer bakker op

Tallene for PISA-undersøgelsens fejlskud kommer ikke bag på formand for Esbjerg Lærerforening, Kenneth Nielsen. For ifølge ham bør man ikke bare måle på elevernes evner udi tal og bogstaver.

– Vi har en formålsparagraf, der sigter langt bredere end bare faglighed. Der er et dannelsesaspekt, et demokratisk aspekt og et socialt aspekt, siger han.

 

Så må man jo spørge sig selv om hvad alle de test og undersøgelser skal til for – beskæftigelsesterapi for de alt for mange DJØFer i den offentlige sektor?

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 2 =