iPad i undervisningen – debat og videndeling 

Home Artikler om iPads Eleverne lærte forældre om iPads
formats

Eleverne lærte forældre om iPads

Oddernettet har jeg hentet følgende artikel:

Parkvejens Skole åbnede lørdag dørene for forældrene, så de kunne opleve, hvordan det er at være elev i en digitaliseret skole.

De enkelte klasser på Parkvejens skole havde lavet deres eget program for dagen, hvor tanker og eksempler på elevers produktioner blev fortalt og fremvist.

Det hele startede med en video, hvor lærere og elever fortalte om fordelene ved brugen af iPads i undervisningen. Fx blev det nævnt, at eleverne er blevet mere inddraget og aktive i undervisningen. Eleverne kan med iPads lettere illustrere, at de har lært en bestemt ting vha. video og præsentationsprogrammer. Det betyder også, at eleverne viser og formidler deres viden til de andre elever – og dermed bliver læring mere synlig, end hvis det bare stod i et hæfte.

En lærer fortalte, at de i højere grad ser eleverne hjælpe hinanden med at løse et problem, i stedet for at spørge læreren. Endelig er læringen ikke længere begrænset til et klasseværelse eller EDB-lokale. IPad’en er mobil, så læring kan nu foregå overalt.

Flot formidlet viste disse 6. klasses drenge hvordan de havde programmet forskellige figurer og lavet deres eget spil
Flot formidlet viste disse 6. klasses drenge hvordan de havde programmet forskellige figurer og lavet deres eget spil

Eleverne overtog undervisningen
Herefter tog eleverne over og viste deres forskellige produktioner og forklarede hvordan de havde lavet dem. I den 6. klasse jeg besøgte, så jeg bl.a. eksempler på programmering i faget matematik. Emner fra fagene engelsk og historie blev vist i præsentationsprogrammer, elektroniske bøger om solsystemet i Natur & Teknik og videoer om at spare på energien. Kort sagt bliver iPads inddraget i stort set alle klassens fag.

Et eksempler fra dansk var nedenstående video, hvor Emil, Brandon, Johan, Marcus og Andreas 9.b har arbejdet med den grafiske roman Tavs. Eleverne skulle fortælle romanens forhistorie vha. billed, lyd, film – og fange romanens stemning og fortællestil. Det må man sige lykkedes meget flot:

Så skulle forældrene i skole
Dagen sluttede med at eleverne underviste i, hvordan man kunne animere en historie. Bagefter skulle forældrene programmere en lille figur til at lave fx firkanter, trekanter og cirkler. Et par kvikke drenge sagde fx ”Kan du regne ud hvor mange gange grader figuren skal dreje for at lave en retvinklet trekant – husk det skal gå op i 360”. Med lidt hjælp fik alle lavet de små figurer – og fik animeret en historie. Så mon ikke mange gik hjem lidt klogere på iPads og læring denne lørdagsskoledag.

 
 Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Share on LinkedIn
No Comments  comments 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen + 16 =